torstai 30. lokakuuta 2014

Entisajan tiet, majatalot ja posti 2.

Jatkuu!

Maanteitä rakennettiin hätäaputöillä, kun kriisiaikoina oli pakko keksiä ihmisille työtä, jotta he voisivat hankkia itselleen ruokaa. Näitä joutuivat tekemään lähinnä tilattomat, joilla ei ollut toimeentuloa omasta maastaan. Yleisten maanteiden aurauksesta huolehtivat samoin talolliset. Vuonna 1850 Onkamossa aurasi teitä Heikki Hämäläinen (tila nro 16) sekä herastuomari Jaakko Simosen leski Hernevaaralta (vanha nro 30) ja Gabriel Martikainen (nro 35). Heille maksettiin vuosittainen urakkapalkka (Juvonen 1990).

Joka vuosi pidettiin maanteille tiekatselmus, jossa kävi ilmi tien kunto ja tarvittavat korjaustoimenpiteet. Jokaisella maanomistajalla oli hoidettavanaan tieosuus, jonka kunnosta hänen oli huolehdittava. Kylätiet ja niiden rakentaminen oli kokonaan tilojen vastuulla, jossa yksi tilallinen oli määrätty työnvalvojaksi. Hänen piti huolehtia siitä, että kaikki talot tekivät tien rakentamisesta ja hoidosta oman osuutensa. Kuulin isältäni Oskari Juvoselta, että hän joutui valvomaan Koirivaaran tien rakentamista.
Laasosen talo Onkamon Säkäniemellä.

Siltavoudit joutuivat huolehtimaan jokia ylittävistä silloista. Aluksi nämäkin olivat pelkkiä kapulasiltoja. Kiviarkkusiltoja Tohmajärvellä oli vain muutamia, ja siltojen yhteisvastuuhoidosta luovuttiinkin pian. Vuodesta 1863 lähtien siltatyöt annettiin urakalla tehtäväksi  ja yhteisillä pitäjän varoilla kustannettavaksi. Sitä ennen onkamolaiset huolehtivat Elinjoen, Haapajoen ja Rauvanjoen silloista. 

Joitakin talollisia jopa syytettiin käräjillä tietöiden laiminlyönnistä. Vuonna 1954 manasi siltavouti Gröhn käräjiin kymmenkunta Onkamon isäntää Kemien-Hammaslahden tienteon välttelemisestä. Asianomaiset puolustivat itseään sillä, että lapset toivat viestikapulan ilmoittamatta sen tarkoitusta. Syy laiminlyöntiin oli hyvin ymmärrettävä: monet katsoivat ettei heille ollut mitään hyötyä koko tien tekemisestä, kun muitakin paljon tärkeämpiä töitä olisi tehtävänä. Kun sitten Gabriel Walleniuksen virka-aika koitti, pani hän vauhtia koko Pohjois-Karjalan tiestön kehitykseen (Juvonen 1990).

Kun kyyditys laajeni, oli välttämätöntä hankkia nimismiehelle apulaiseksi kyytirättäri tai siltavouti. Kylissä taas oli ruotumiehiä, Onkamossa oli vuonna 1765 Pekka Niiranen ja vuonna 1773 Antti Simonen. Maaherran asetuksen mukaan majatalojen tuli sijaita puolentoista peninkulman välein. Jokaisella majatalolla oli 2-3 varataloa, joiden oli pakko tarpeen tullen tehdä matkustavaisten kyydityksiä (Saloheimo 1980).

Vesitse oli kesällä hyvä matkustaa. Tässä matkustetaan perämoottorilla.


Onkamojärvellä on ollut liikenteellistä merkitystä vielä 1800-luvulla, mutta sitä pitkin ei päästy kirkkoon (Juvonen 1990). Perivaarasta ja Riihiahosta käytioin kirkossa Kiihtelysvaarassa, jonne tuli yli yli 10 kilometriä lyhyempi matka kuin Tohmajärvelle. Sen sijaan Jouhkolasta, Akkalasta, Järventauksesta sekä Peijonniemeltä käsin käytiin kesällä kirkossa suurilla kirkkoveneillä, joista joitakin joutui onnettomuuteenkin ja ihmisiä hukkui runsain joukoin. Onkamon Sintsistä käsin mentiin kirkkoon Oravilahden kautta Rääkkylään.

Jatkuu...

Teksti: Aili Nupponen
Lähde: Havutar, hyvä emäntä. Koonnut Aili Nupponen. Joensuu 2004.

4 kommenttia:

  1. Voi noita aikoja, emmepä taitaisi enään tyytyä tuollaiseen tienpitoon. Aika aikaansa kukin, sanoivat ennen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus tuntuu, kun rahat on loppu, on palattava näihin 1700-luvun aikoihin;/ Ei tarvittaisi enää autojakaan, kun ei oile kunnon teitä!

      Terkkuja sinulle & Himmulle! ♥♥

      Poista
  2. Olikohan ne ihmiset kuitenkin onnellisempiä?
    Ajat muuttuvat ja me ajan mukana.
    Kiitos kirjoituksista ja kuvista.
    Hyvää Marraskuuta sinulle♥♥
    ps. Kiitos kaikista ihanista kommenteitasi blogissani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikea vastata tuohon onnellisuuskysymykseen, kun ei keltään 1700-luvun ihmiseltä ei voi kysyä! Toki näin on, ajat muuttuvat!
      Ole hyvä Sylvi, hyvää marraskuuta myös sinulle! ♥
      Samoin sinulle, kiitos ihanasta blogistasi ja kommenteistasi! ♥♥

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi ♥