lauantai 21. syyskuuta 2013

Sammakon syyslaulu



Suuri on ikäväni
kesän mentyä
ja suuri minun rauhani.
Kuka jaksaa pitää lukua kuolemasta?
Kesä kutsui jälkeläiseni elämään
ja elämästä pois,
se oli vahvaleukaisten saalistajien aikaa
ja käärme, Myrkkyhampaisten veljeskunnan haarniskoitu ritari
kulki niityn yli
ja nieli rakastettuni kuin kukan
välipalakseen.

Kenen sydän jaksaa pitää päiväkirjaa
kaikesta minkä menettää?
Se on kirjoitettu tervalepän lehdelle
jossa hänen kasvonsa kuvastuivat,
kirjoitettu, luovutettu
hajottajien käsiin.
Maan laboratoriossa 
mustien ovien takana
ne tekevät siitä uutta,
            hänen kuvansa pestään siitä pois
ja kevät nostaa kirkkaan lehtipeilin
jota kaipaus ei vielä ole koskettanut.

Suuri on minun rauhani kun tämän tiedän,
liikahtamaton kuin kiven ympärillä jää.

Kun olen väsynyt
en pyydä voimia vaan lepoa,
korjaamatta jääneen viljapellon rauhaa
jossa tähkät taittuvat
iltojen hämärtyessä.
Ne saavat olla, 
niiden kasvu oli erehdys tai uni
ja jyvät unijyviä,
levollisesti maahan putoilevia.

Ne itävät uusia unia
kaikille niille
jotka vahingossa kylvettiin ja kasvoivat.
Kaukana toisilla rinteillä,
ovat päivänpuoleiset pellot, puimurit
kahiseva hyvinvointivilja
täällä taittuneet harmaat tähkät
hyönteisten sipinä mullan sokkeloissa
kääpiöhiiriä, unenpesiä, unta.


- EEVA TIKKA - 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Toivotan kaikille lukijoilleni oikein kaunista viikonloppua!
                           Aili-mummo

8 kommenttia:

  1. Vahvaa tekstiä ja tunnelmaa. Mukavaa viikonloppua Sinulle!

    VastaaPoista
  2. Todella:)
    Kuin myös sinulle, Taina!

    VastaaPoista
  3. Onpa ihana, upea runo! Hyvää viikonloppua sinulle, Aili-mummo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno runo tosiaan, näin runoilee biologian opettaja:)
      Samoin sinulle, Marmustoi!♥

      Poista
  4. Hyvää viikonloppua sinullekin, rakas Aili-mummo. Mie olen ollut taas niin saamaton koko kesän. Tosin olen kyllä ahkerasti opiskellut ja käynyt töissä opiskelun lomassa, mutta blogien lukeminen ja päivittäminen on jäänyt kokonaan. Olen usein kyllä ajatellut sinuakin ja miettinyt mitä sinulle kuuluu. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Halaukset ja terveiset täältä Outokummusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eila, lämmin kiitos huolenpidostasi, olen voinut kohtalaisen hyvin. Olen toipunut yli vuosi sitten sattuneesta tapaturmasta, ja tehnyt töitäkin sen minkä saan saan itsestäni irti. Nyt olen lähdössä markalle Espanjaan ystävättäreni kanssa.

      Uskon kyllä, ettei sinulta ole riittänyt aikaa näihin blogiharrastuksiin. Mutta siitä olen iloinen, että valmistut pian opiskelemaasi ammattiin.

      Kiitos Eila, halauksia ja terveisiä myös sinulle!♥

      Poista
  5. Kiitos kauniista runosta Aili Mummo
    Mukavaa lauantai iltaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Irma:)
      Ihanaa ja levollista sunnuntaita sinulle!♥

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi ♥