perjantai 2. elokuuta 2013

Ilta Onkamolla

Ilta Onkamolla. Kuva AN.

NOCTURNE


Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesäyön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En mä iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran sinisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.

Sulle laulan neiti, kesäheinä,
sydämeni suuri hiljaisuus,
uskontoni, soipa säveleinä,
tammenlehvä seppel vehryt, uus.
En mä enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen
tuntemattomahan tupaan vie.


- EINO LEINO -

Ilta Saimaalla

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Näillä suuren runoilijan sanoilla toivotan kaikille lukijoilleni oikein ihanaa viikonloppua!
                         Aili-Mummo

8 kommenttia:

  1. http://youtu.be/jIoE6T70A3E

    tämä runo on yksi ihanimmista Annas Tiina laulaa runon puhtaalla sopraanolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kaisumarjatta. Pitääpä kuunnella tuo esittämäsi laulaja:)

      Kas, minä vain harrastan möreä-äänisiä miehiä! ☺

      Hyvää elokuuta sinulle!

      Poista
  2. Kaunis kuva ja hieno runo :) mukavaa elokuuta sinulle :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos, Ronja, kiva että pidit:)
    Kuin myös sinulle!

    VastaaPoista
  4. Leinoa ei voita mikään. Kävin siellä Paltaniemessä nuoren Einon maisemissa ja oli oikein hyvä opastuskin vielä.
    Hyvää Elokuuta Aili-mummolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Anne-Riitta!

      Totta, Eino Leino sopisi meidän kansallisrunoilijaksemme, nyt se on J.L. Runeberg, ruotsinkielinen mies. Leinoa on viime vuosikymmeninä paljon sävelletty, ja se sopii hyvin näihin riimirunoihin:)

      Kiva että kävit Leinon kotikylässä ja varmaan myös kotitalossa. Minä en ole siellä koskaan käynyt, ikävä kyllä!

      Leppoisaa viikon jatkoa sinulle!

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi ♥