perjantai 1. helmikuuta 2013

EUROAIKA

Leila Hurmalaisen piirustus kokoelmassa Hullun lehmän tanssi.

Lama on kuollut - eläköön Euroaika!
Eläköön byrokratia, paperisota, korvamerkit,
         turhantärkeät tarkastajat.
Tuliko mittavirhe, yksi aari liikaa peltoa tai
         tai liian vähän, kuoliko
mulli navetasta pari päivää ennen määräaikaa,
tallasiko lehmä polkuja laitumille?

Se on rahantuloa nyt! Markka kahdeksankymmentä
penniä litra maidosta sekä tukiaispennit.
     Tai kahdeksan markkaa kilo lehmästä.
Kahdella tonnilla saat koko lehmän 
ikiomaksi, teuraana.
Lama on mennyt. Maajussit rypevät 
byrokratiassa ja paskassa.

Olis konekiväärimiehille töitä.
Pellon laidalle pari kappaletta joka taloon.
       Jopa työttömyys helpottaisi.
Rikollinen, rikollinen. Laiska
turvenuija. Tekee työtä vain 
seitsemän päivää viikossa.
Yhteiskunnan elätti. Nostelee
tukiaisia, makaa pankolla ja
sylkee kattoon. 

Onneksi on Euro-Suomi.
On halpaa ruokaa. Hieno luonto,
mukavat ihmiset. Ja ihan kohtuullisesti 
      liksaa, lyhyet viikot ja pitkät lomat.
Ynnä autot, kesämökit ja ulkomaanmatkat.
Onneksi saan istua siellä tiskin 
      toisella puolella. Katson
kun kello napsahtaa pykälään,
      suljen oven ja lähden.

Olen vapaalla. Minua 
      ei saa häiritä. Ei lehmän
poi'itusta, ei paskakoneremonttia
juhlapäivänä. Minua saa lähestyä
vain virka-aikana.
Minä olen nyt lomalla.

Optimismia, optimismia!
Virkoja kaikille. Lisää liksaa.
Työpaikka on oltava jo julkisivun tähden.
Silloin voin kehua elättäväni
       kaikki laiskiaiset, silloin
minä maksan valtionvelan, pankkituen,
       elätän koko rupusakin.
Minä olen niin rikas ja ahkera.
Ja tietysti hyvätuloinen.

Suomi on elänyt vuosisatoja
       maasta ja puusta,
metsäneläimistä ja vedenviljasta.
       Sekä paljosta työstä.
Nyt on Euroaika. Se on
raha joka elämää pyörittää.
Ja tyhmyrit Helsingissä ja Brysselissä.
      Riistä tai tule riistetyksi.
Se on Euroaika.

- AILI NUPPONEN -
kokoelmassa Hullunlehmän tanssi (1999)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Ps. Onneksi nyt ei enää ole halpaa ruokaakaan...

Toivotan kaikille lukijoilleni oikein hyvää ja antoisaa viikonloppua!
                 Aili-Mummo






3 kommenttia:

  1. Akanaan tämä runo julkaistiin Maaseudun Tulevaisuudessa ja Karjalaisessa!!

    VastaaPoista
  2. On se hurjaa joskin kurjaa... Sinun kannattaisi hakeutua kansanedustajaksi.
    Hyvää alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
  3. Kiitos ehdotuksesta, Marja-Leena, mutta on jo myöhäistä..:)

    VastaaPoista

♥ Kiitos kommentistasi ♥