torstai 11. marraskuuta 2010

Matkakuulumisia hiekka-aavikolta

Marjatta hotellimme Kiroseizin pääportin edessä.

Kirjoitan sinulle tältä kaukaa/ tietääkseni että elän vielä,/ toivoit sitä tai et./
Kuin naava kuusen rungossa/ olen kiinni muistossasi, en enää sinussa,/ kyllä minä tiedän!/
Mutta kuusen ajatteleminen/ tuo mieleen monta asiaa:/
syvän viileän varjon, lähteen saniaisten suojassa,/ mustikoiden mehun./
Kirjoita, kerro niistä,/ kerro mitä lähteelle on tapahtunut,/  kerro siitä, vastaa.//
Eeva Tikka

Hotellimme uudempaa siipeä, jota sanoimme rikkaiden puoleksi.

Erittäin lämpimät terveiset teille kaikille arabien maasta, Egyptistä! Viikko vierähti ohitse nopeasti, koti-ikävä alkoi vaivata vasta loppupuolella lomaa. Hotellimme oli tasokas, jossain merkitty jopa viidellä tähdellä, palvelut olivat sen mukaisia. Alueelta löytyi lähes kaikkea, mitä turisti tarvitsee; tosin golfkenttä ja merenranta sijaitsivat kauempaa. Huoneemme oli iso, siihen olisi mahtunut hyvin kolmaskin vuode. Lentomme Joensuusta Sharm El Sheikhiin kesti 5,5 tuntia; kone oli bulgarialainen.

Illan jo pimennyttyä klo 18.00 aikaan,  meille kertoi Alma Toursin edustaja hotellistamme ja järjestetyistä retkistä. Olihan niitä aika monta, eräs niistä ulottui Kairoon asti (500 km) ja kestäisi toista vuorokautta, hinta "vain" 70 euroa. Päätimme, ettemme sille matkalle osallistu, on liian rasittava! Päätimme sen sijaa osallistua tiistaina järjestettävälle kiertoajelulle, joka kestikin viisi tuntia. Siihen kuului mm. ruokailu. Tällä ajelulla tutustuimme Sharmin nähtävyyksiin ja sen keskustoihin. Sharm on rakennettu kalastajakylästä muutamassa 10 vuodessa nykyiseksi 200 hotellin turistipyydykseksi. Ja lisää hotelleja rakennetaan koko ajan. Päivässä liikkuu 15 000 turistia lentäen molempiin suuntiin, eli lähes 100 konetta joka päivä. Laskeutuivat koneet kulkivat päämme ja hotellimme ylitse. Lähes joka iltain show oli niiden katseleminen parvekkeeltamme, kolmekin konetta saattoi olla yhtä aikaa näkyvissä.

Aurinko laski kello 17.00, se tapahtui yhtäkkiä. Siinain vuoristo oli Sharmin takana mahtavana kulissina. Rannikko on melko kapea kaistale, jolla sijaitsevat paikalliset rakennukset ja asutukset Punaisen meren äärellä. Asutusta on vain 20 000 henkeä, työväki tulee yleensä muualta, jopa Kairosta asti. Paikkakunta on oman maan kansalaisille liian kallis elää, siksi työväki on töissä yhtä jaksoon 3 viikkoa, ja sen jälkeen lomalla 9 päivää. Meidän siivoojapoikamme, jo 30 täyttänyt, komea mies, tekee näin. Hänellä on kaksi vaimoa ja yhteensä viisi lasta Kairossa. Juuri olomme aikana syntyi kolmas poikalapsi, josta mies oli ylen onnellinen. Tuntui siltä, ettei tyttöjä lasketa lapsiksi ollenkaan---. Hotelimme palveluskunta oli nuoria ja keski-ikäisiä miehiä, naisia oli koko hotellissa ainoastaan neljä.
Huoneemme parvekkeelta oikealle näkyy tämä intialainen ravintola, Bukhara, jossa kävimme syömässä.

Aamupala meidän puolellamme oli ennen näkemätön. Huone oli pari sataa neliötä, sen laidoilla kiersivät ruokatiskit, joista ruoka oli itse haettava omaan pöytäänsä. Valinnan varaa oli todella paljon, mutta puuroa en nähnyt missään tarjottavan. Suurin osa vieraista oli venäläisiä, jopa 80 prosenttia. Heillä oli tapana ottaa ruokaa suuria määriä, ja jättää loput syömättä pöytiinsä; hävikkiä tuli paljon, ja tästä ei henkilökunta pitänyt. Lisäksi venäläiset kulkivat suurina joukkoina, ja he olivat hyvin kovaäänisiä. Me muut olimme vähemmistönä, ja kokoa ajan kyseltiin, mistä kaukaa olemme tulleet.

Hotellissamme oli monia ravintoloita, ja paljon turistikauppoja; niissä tinkiminen kuului asiaan. Kaupanteko oli hidasta ja vaivalloista, mutta olihan meillä aikaa. Ostin eräältä kuparisepältä seinälautasen, ja Marjatta teki samoin. Lisäksi hänellä oli eläinhahmoja, koiria ja kissoja, jotka hän taitavasti koristeli. Perustavara tuli hänelle valmiina tehtaalta jostakin.

Näkymä parvekkeeltamme uima-altaille päin, koko alue ei näy tähän.

Meille sattui miellyttävä yllätys Joensuun lentoasemalla lähtiessämme, kun naapurin isäntä ilmaantui lähdössä samaan paikkaan, hänellä ei ollut vielä hotellia tiedossa. Vasta lentoasemalla hänelle selvisi hotelli; se sijaitsi jossain Sharmin laitamilla. Näimme Erkkiä kaupunkikierroksella ja illallisella sen aikana; tullessa tapasimme lentoasemalla.

Kävin uimassa ainoastaan yhden kerran, Marjatta ei halunnut uida altaassa; hän otti aurinkoa parvekkeella. Itse istuin varjossa, jotta ihoni ei olisi palanut. Valitettavasti kärpäset t. muut hyönteiset purivat kinttujani pahasti, ja niihin nousi suuria pakottavia ja kihelmöiviä paukamia. Unohdin allergialääkkeet kotiin, ja olen nyt sitten syönyt antihistamiinia ja voidellut sääriäni kortisonivoiteella. Eilen olin niin uupunut näiden lääkkeiden vaikutuksesta etten jaksanut kirjoittaa blogia; toissa päivänä olin viisi tuntia lasten kanssa heidän kotonaan.
Parvekkeeltamme vasemmalle näkymä oli tämä. Meidän huoneemme oli sisäpihalle päin.

Kestää jonkin aikaa paluu tähän arkielämään. Kirjoitin ahkerasti matkapäiväkirjaa, ja luin yhden Eeva Joenpellon romaanin. Mitään kirjaa en löytänyt itselleni matkamuistoksi paikallisesta kulttuurista. Lapsille ostin rannerenkaat jokaiselle ja suuret suklaalevyt tuomisiksi. Miehen tuominen oli litran pullo Bacardia, joka maksoi maltaita.

Kuvia otin lähes 70 kappaletta, joista riittää pitkäksi aikaa katseltavaa. Niistä saa vaikka matkakirjan---.

Oikein hyvää viikon jatkoa teille lukijoille toivottaa Aili-mummo!

1. Terve Nefertiti!

Kiva kuulla,että olet palannut ja melkein kunnossa. Harmi, ettet muistanut ottaa mukaan antihistamiinejasi. Minä en lähde mihinkään ilman.

Heti olit löytänyt tuon Eeva Tikan hienon runon, Taidan kopsata sen runovihkooni ja laitan sitten joskus runoblogiini, kun löydän siihen kuvan etc. Sinäkin voit napsia lumisia karpaloita, ole hyvä vaan!

Mulla oli se arvonta ja vastauskia tuli mielettömästi. Nyt pakkaan kirjoja voittajille. Sinua ei lykästänyt nyt, mutta ehkä sitten Ystävänpäivänä, jolloin pidän seuraavan kerrna arvonan, kun blogini täyttää kaksi vuotta.

Ei sinua siellä ollenkaan vaivannut r...i? Minä ajattelen, että jos menen Euroopan ulkopuolelle, olen heti tiputuksessa tuosta syystä. Ei huvittaisi olla tiputuksessa Egyptissä tai Intiassa...

Mukavaa viikonloppua, Aili!

2. Moi Leena!

Parasta on aina kotiinpaluu matkoilta<3
    Paljon oli tavaraa mukana, mutta unohdin nämä antihistamiinit; vatsataudinkin lääkkeet oli mukana, tosin niitä ei tarvittu.

Kiitos luvasta lainata runojasi! Runot ovat yhteinen laina toinen toisillemme; emme siitä köyhdy vaan rikastumme.

Oli hiukan kiirettä, en oikein ehtinyt osallistua arvontaasi, kyllä mieleni teki; osallistun varmasti seuraavalla kerralla<3

Mainitsemasi vatsatauti ei vaivannut meitä kumpaakaan; pesimme käsiämme yhtä mittaa. Lisäksi hotellimme oli korkeatasoinen. En ole sairastunut edes Intiassakaan. On pidettävä järki mukana siinä, mitä panee suuhunsa---.

Ihanaa olla kotona!

Kiitoksia kommentistasi Leena ja oikein hyvää viikonloppua sinulle ja alfaurokselle<3

3. Aili,

etkö osallistunut! Mikä sun oli. Kirjoja olisit voinut saada. Tosin ei runokirjoja. Niitä tulee hyvin vähän.

Runolainamme toisillemme vain rikastuttavat elämää ja saamme näin runon leviämään. Laina on vapaa 4-ever!

Joskus pitää lähteä, että tietää, miten kiva on olla kotona. Minä olen Kodin Ihminen. Sen sanoo jo mun horoskooppi. Tykkään tästä, mitä olen ympärilleni luonut. Kodikasta. Vähän persoonallistakin. Ehkä hiukan myös boheemia. Ja puutarha. Usein olen lähtenyt, mutta mielelläni aina palannut.

Lepää nyt itsesi oikein kuntoon. Matkan virkistys on uudet kokemukset ja vaihtelu. Ne tulevat hiukan jälkijunassa, mutta ne tulevat.

Leppoisaa Isänpäiväviikonloppua!

Leena

PS. Tulin takaisin siksi, kun kirjoitin tuon Tikan runon runovihkooni. Kiitos!

4. Hei Leena!

Vähän huono sanoa, miksi en osallistunut arvontaasi, syy saattoi olla laiskuus ja kiirekin. On todella harvinaista, jos voitan mistään mitään.

Leena, sinä olet tarmoa täysi, ihan uskomaton ihminen. Paneudut aina 150 prosenttisesti kaikkeen mihin ryhdyt - mahtavaa!!!

Nyt olen väsynyt ja flunssainen; nuo allergialääkkeet väsyttävät.

Me ikinuoret naiset olemme ilona ja tukena toinen toisillemme; se on hienoa<3

Kiitokset kommentistasi Leena ja hyvää viikonloppua sinulle<3

5. Hyvä matkakertomus, kivasti kerrottu ,runo yllä on kaunis ja pidin siitä.

Kuvasato varmasti makoisa, josta kertonet lisää myöhemmin.

Tervtuloa kotiin, lepäile ja tule terveeksi ♥♥

6. Seijastiina!

Kerrottavaa olisi vaikka kuinka paljon, mutta en jaksanut yhdellä kertaa enempää. Kuvien myötä kerron sitten lisää asioita.

Minulta Sonera sulkee vuorokaudeksi sähköpostin, joten en voi silloin vastata teidän kommentteihinne.

Kiitos kommentistasi Seijastiina ja oikein hyvää viikonloppua<3

7. Hymyilevä eläkeläinen12. marraskuuta 2010 klo 12.38

Tähän aikaan vuodesta tuommoinen loma olisi jokaiselle suomalaiselle tarpeen. Aurinkoa me tarvitsemme.
    Tervetuloa kotiin!

8. Moi Hymyilevä!

Ihan miellyttävä kokemus, vaikka auringossa oli tosi kuumaa, varmaan 40 astetta; varjossakin oli 30 ja ylikin. Hotelli oli hyvin ilmastoitu, ja siellä kyllä kelpasi oleskella. vasta auringonlaskun jälkeen (klo 17) ilma viilentyi mukavasti.

Varmaan olisi hyvä kokemus jokaiselle meistä---.

Kiitos kommentista Hymyilevä ja oikein hyvää viikonloppua sinulle<3

9. Todella mielenkiintoinen kirjoitus ja valokuvat. Ehkä minäkin joskus...
    En tarkoittanut edellisen kirjoituksesi kommentissa kunnan tilaa vaan sitä todella ikävää onnettomuutta Kesälahdella, jossa menehtyi kaksi paikkakunnan nuorta.

10. Myöhästynyt osanotto, muistan tapauksen.