maanantai 26. maaliskuuta 2012

Näkymiä Budapestistä

Budapestin Rantabulevardin näkymiä syksyllä 2007.
Parlamenttitalo Tonavan rannalla sumuisena päivänä.
Széchenyin kylpylä, kävimme siellä lillumassa eräänä päivänä. Sain influenssan tuomisiksi.
Kalastajan torni Budapestissä.
Syyskuva Margitin saarelta.

Syksyllä 2007 taideyhdistys Okra teki matkan Budapestiin, jolla olin mukana. Mukana oli vain kuusi Okran jäsentä, ei sen enempää. Minun huonetoverini oli Marjatta.

Perille saavuttuamme ensimmäisenä aamuna lämmintä oli 23 astetta, mutta viikon mittaan ilma viileni joka päivä. Me turistit kävelimme kaduilla hellevaatteissa, mutta paikalliset olivat jo siirtyneet talvivaatteisiin, ja kulkivat paksu pomppa päällä.

Pikku-Pariisi, kuten Budapestia myös nimitetään, on hieno ja kaunis kaupunki, jossa kävijälle on paljon nähtävää. Hinnat ovat meille edulliset, ja kaupunki/valtio antaa yli 65v. turistin matkustaa julkisissa kulkuneuvoissa ihan ilmaiseksi. Tarkastijille pitää kuitenkin joka paikassa näyttää alennuskortti, jossa on kuva ja matkustajan ikä selvästi esillä. Minulla oli sitä tarkoitusta varten hankittu Kela-kortti, joka jo ensimmäisellä reissulla maksoi hintansa.

Tonava virtaa kaupungin halki mutaisena, ei kovin houkuttelevana. Kaupunki oli jaettu Budaan ja toisella rannalla sijaitsevaan Pestiin, jotka myöhemmin muistaakseni 1900-luvulla yhdistettiin samaksi kaupungiksi. Pestin puoleisella rannalla on suuri kuninkaan linna, jota voi ihailla joen vastarannalta, tai mennä linnaan tutustumaan siihen lähemmin. Kävimme linnan pihalla koko joukolla, aikaa meni useita tunteja. Pihalla pidetään paraati tasatunnein. Kaupustelijoita ei ollut paikalla paljon, etupihalla ei yhtään, takaosassa sentään muutamia kojuja. Varsinaisena turistiaikana kauppiaita on kuulemma pilvin pimein, väkeä paljon, ja samoin varkaita. Säästyimme onneksi niiltä kokemuksilta.

Laskeutuessamme alas Linnavuorelta portaissa oikea polveni rusahti ja paukahti, polvirusto oli mennyt rikki. Pääsin kuitenkin omin jaloin hissukseen kulkemaan, ja vähitellen junalla menimme hotellille, toiset jatkoivat matkaansa vielä Parlamenttitalolle.

Kävimme vielä toisena päivänä Margitin saarella ihailemassa soivaa suihkulähdettä, ja Kansallismuseossa tutkimassa kansallisaarteita. Helena otti videokuvia kamerallaan, minä kuvasin tavallisia kuvia omallani.

Rantabulevardin varrella on runsaasti kauniita ja erikoisen hienoja rakennuksia. Myös kansallisrunoilijan patsas sijaitsee siellä puistikossa. Otin paljon valokuvia näiltä kävelyretkiltämme.

Kuljimme Sinikan ja Kuunon kanssa eri puolilla kaupunkia, eräässä suuressa tavaratalossa ostoksilla parikin kertaa. Piti ostaa tuomisia lapsenlapsille, t-paitoja ja sukkia, joku kirjakin taisi olla.

Viimeinen vierailupaikka oli paikallinen kylpylä, nimeä en muista. Kylpyläkulttuuri on täysin erilainen kuin meillä. Lämminvesialtaita on monia erilaisia ja ne ovat suuria. Väkeä oli pilvin pimein lillumassa altaissa. Niissä altaissa ei siis uida, vaan lillutaan. Monet miesjoukot tappavat aikaa pelaamalla korttia ringissä. Näytti siltä, että seksi oli hyvin monilla mielessä, siellä suudelttiin, halailtiin ja tehtiin luojaties mitä. Käyttäytymiskulttuuri erosi täydellisesti meikäläisestä, ei meillä tuollaista suvaittaisi.

Tämä oli viimeisiä hauskoja muistoja siltä matkalta. Nähtävästi tällä allasmatkalla vilustuin, lämpimästä vedestä noustua puhalsi aikamoinen viima lämpimään ihoon. Kävelimme pitkähkön matkan sisätiloihin, jossa vihdoin saimme vaatteet päälle.

Läksiäisiltaa vietimme porukalla kämpillä. Olipa mukava reissu. Lähtöpäivänä olin jo kuumeessa, ärhäkkä influessa oli iskenyt. Sairastin vielä kotona muistaakseni viikon ajan.

Budapest-oppaan löytää netistä suomenkielellä sivuilta: www.budapestinfo.hu

Oikein kaunista lokakuun sunnuntaita kaikille toivoo Aili-mummo

1. Hienoja kuvia olit ottanut paikoista, jotka ovat minullekin tuttuja! Mekin kävimme Budpestissä 1989 kesällä, kuumaan aikaan, huh. Pojat olivat silloin mukana ja heitä piti sitten kuljettaa uimassa joka päivä. Ei he oikein välittäneet muusta, kun oli heinäkuu ja tosi kuumaa.

Tyttäreni mies on unkarilainen, hän on täällä asunut jo pienestä saakka,ja puhuu kuitenkin unkarinkielen aivan täysin. Viimekesänä kun vävy täytti 50v niin koko perhe meni sitten Palaton-järvelle sukulaisiaan tapaamaan.

Vävyllä on täällä kolme veljeä ja hekin lähtivät samalle reissulle perheineen. Oli kuulemma ollut melua ja tohinaa, kun eivät sillälailla yleensä tapaa!

No, kai he siitä innostuivat, kun ovat taas lähdössä, nyt pääsiäiseksi, mutta vain oman perheensä kesken. Minä jään hoitelemaan tupaa ja elukoita niinkuin viimeksikin.

Lapset ovat jo tohkeissaan kun pääsiäislomalla
    on mielenkiintoista hommaa. ☺

2. Hei Herne!

Vai on vävysi unkarilainen syntyperältään...Sinulla on sitten harvinaisen kansainvälinen perhe, kun lapset asuvat eri maissa. Uskon että heidän kannattaa vaalia juuriaan ja sukulaissuuttaan, kuten he nähtävästi tekevätkin.

Sinä saat hoidella tyttäresi eläimet, joten seurasi on miellyttävää. Mitä eläimiä siellä oikein on? Blogissasi on lampaiden kuvia ollut, ymmärsin että ne ovat naapurin eläimiä.

Oikein antoisaa maaliskuun viimeistä viikkoa sinulle, Herne.<333

3. Lampaat ovat sen 4H-maatila-systeemin, joita täällä
    ruotsissa on useampia. Sellainen on tässä aika lähellä
    ja sen nimi on Hildasro, Hildan-lepo suomeksi.

Tyttärellä on niitä kanoja ca 30kpl kissoja 4kpl ja
    koira sekä lihava Nisse-kani. Fasaani-kasvatteja oli 20 kpl vielä kesällä, mutta onneksi ne ovat jo luonnossa.
    Fasaani-tipujen kanssa oli hommaa kun yksi kissoista niitä
    vaani, vaikka muuten ei kanoistakaan välitä.

Kettuhan vei ne ihanat ankat, ensin sen toisen ja siten toisen. Mutta nyt kesäksi he rakentavat oikein hyvät suojat
    juuri ankkoja silmälläpitäen, ja hommaavat uusia ankkoja.

Ne olivat tosi herttaisia otuksia, itketti se,
    kun ketunretale ne nappasi.

Eilen oli +18 lämmintä ja aurinko paistoi niin ihanasti!
    Toivon, että kohta on sielläkin lumet pois ja kevään
    tuuloset tuulahtelevat Tohmajärven maisemissa!☺

4. Hei Herne!

Enpäs tuota tiennytkään, että 4H:lla on ihan omia maatiloja, ennen maatilojen lapset saattoivat kuulua 4H kerhoon, kuten minäkin aikoinaan. Minulla ei ollut eläimiä, hoidin kasvimaata, siinä sainkin jo 9v. asti opetella kasvimaan laittoa ja kitkemistä. Retkiäkin tehtiin luontoon ja leikittiin.

Mutta hyvä kun lapset saavat opetella maalaiselämää käytännössä.<33

Tyttärelläsi on useammanlaisia eläimiä, sehän hauskaa;))
    Varmaan kirjoittelet niistä, minusta sinulle on ollut mahdottoman hauskoja juttuja ja runoja, joista olen kovasti pitänyt.

Se kettu pitäisi saada häädettyä pois, jota se ei söisi lemmikkejänne...

Tiet jo alkavat sulaa, kelirikko alkaa ihan pian. Kuraa ja rapaa on varmasti riittävästi ja sitä kestää muutaman kuukauden ainakin.

Ihanaa että teillä on jo niin lämmintä ja kesäistä;DD

Toivon että sinun toiveesi toteutuu pian;))

Ihanaa kevätaikaa sinulle, Herne-ystävä.<333

5. Tuossa kylpylä kuvassa ei ole Gellert kylpylä vaan Széchenyin kylpylä joka siaitsee eläintarhan ja huvipuiston vieressä Pestin puolella, kun taas Gellert on Budan puolella Gellert vuoren juurella.

6. Kiitos Anonyymi, oikaisen tekstin!